Terreng

Terreng

tirsdag 29. januar 2019

KVERKE!

KVERKE


Føll 7mnd: de første tegnene: hovne lymfer under ganasjene. 
Jeg har vært så uheldig å få kverke (streptococcus equi) på min stall. Her kommer et blogginnlegg med litt informasjon om hva det er, og hvordan det har vært i stallen vår.
Jeg velger å være åpen om dette, da jeg mener det vil hindre flere i å få smitte i fremtiden og er mye bedre enn at det skal gå subtile rykter på byda.

Kverke er en influensaliknende bakteriell sykdom (imotsetning til de som er av virus) som kan gi hoste, snørr, høy feber og hovne lymfeknuter. Lymfeknutene kan utvikles til byller som etterhvert sprekker og gir verkende sår under haken til hesten. Ved mistanke om kverke er man pålagt å kontakte Mattilsynet da de er ansvarlige for å hindre videre smitte.
Hvis du ikke vet hva kverke er, kan du lese om det her:
Mattilsynets informasjonsside om kverke

Jeg har en gård på Minnesund, der jeg selv har 6 arabere og en shettis, samt 9 hester som leier stallplass. Onsdag 23.januar på kvelden ble et føll sykt. Dette var ikke mitt føll, men eier fikk dyrle til å komme. Han mistenkte straks kverke på grunn av forkjølelsessymptomer pluss hovne lymfeknuter. Mattilsynet ble kontaktet, og de ringte meg straks og avtalte å komme dagen etter. Vi fikk karantene.
Morgenen etter hadde ingen andre hester symptomer, men i løpet av dagen begynte mine tre føll å bli syke. Bare i løpet av timer hadde det yngste føllet utviklet hovne lymfeknuter som etterhvert ble store byller. Dyrlegen min kom raskt, og det var ikke lenger tvil: vi hadde fått kverke på stallen.

Prøver ble tatt og sendt inn, og mattilsynet kom på besøk og kikket på stallen, både utegangsstaller og bokser. Da de kom hadde ei hoppe fått feber og snørr, og stod sammen med mine tre føll innestengt i den store løsdriftsstallen. Det første føllet var på boks. Mattilsynet fikk en liste fra meg over alle som hadde vært i stallen, hester som hadde kommet og reist, hvilke hester fra andre staller vi hadde vært i

En pjuskete gjeng med feber. Kverke får hestene til å miste vekt
og få dårlig almenntilstand. 
kontakt med de siste 6 ukene.

Mattilsynet informerte oss om sykdommen, men dyrelgen vår hadde allerede fortalt oss det meste. Vi fikk orientering om karantene og smittefarene, og hvordan vi skulle håndtere dette. På dette tidspunktet var det to dyrleger fra mattilsynet, og to vanlige dyrleger involvert. Så ringte mattilsynet og jeg rundt til alle på listen vår, og informerte om at det var kverke. På nåværende tisdpunkt ble ingen andre båndlangt enn oss.

Byllene er blitt større
Alle føllene fikk antibiotika. Det aller beste er å la kroppen ordne opp selv, da antibiotika kan kapsle inn bakteriene, men i det tilfellet der dyrene er såpass syke som føllene var, så fikk de. Den voksne hoppa fikk ikke, og etter tre dager var hun helt symptomfri.

Så begynte et sirkus uten like. Jeg fikk mange telefoner og meldinger fra folk, og jeg bestemte meg dagen etter for at jeg måtte legge et innlegg offentlig på Facebook. Vi mistenkte at smitten hadde kommet fra en hest fra utlandet, men dette fikk vi ikke bekreftet, og vi vil antageligvis aldri få dette bekreftet siden den hesten er helt symptomfri og har vært det en god stund nå. Da den kom hadde den gult snørr, men ikke feber og ikke noen andre symptomer. Derfor kan vi ikke vite.
Byllene sett forfra hos 7 mnd gammelt føll.

Etter facebookinnlegget mitt fikk jeg enda flere meldinger og telefoner. Folk ringte meg fordi de hadde vært på trening fire kilometer unna oss, noen hadde hatt besøk av folk som var venner med meg, noen hadde ridd forbi gården, noen hadde kjøpt armbånd fra meg og fått dette tilsendt i posten og lurte på om det var smittefarlig. Noen av mine facebookvenner fikk forespørsler om de kunne være smittet siden de var venn med meg, og folk som skulle ha stallplass hos meg ringte og sa at de ikke kunne komme nå, eller når karanten var opphevet. Kundene mine ville ikke ha meg på deres stall, selv om jeg fikk tillatelse av Mattilsynet om å jobbe
En av byllene har sprukket
som normalt så lenge jeg skiftet alle klær og sko, oppbevarte utstyret (Ferdig desinfisert) inne i huset mitt, og ikke i stallen, og vasket håret.

Kverke smitter igjennom kontakt med sekret/snørr. Man blir ikke smittet av å ri forbi gården. Det går ikke igjennom luften (med mindre en hest nyser snørr direkte på deg), og det er ikke farlig for mennsker, barn, hunder etc. Jeg har satt opp en liste over spørsmål her (publisert på Hestedebatt-rebellene på Facebook (bloggen fortsetter under):

1.Det er innen vits i å ringe MT og anmelde oss. De er så klart inne i saken og det er dyrlege og. Vi har kontakt med dem hver dag.
2. Det er ikke kommet svar på noen prøver. Vi vet det er kverke fordi det er byller som sprekker.
3. Alle 16 hestene på stallen er ikke dausjuke. Vi har fire føll som er rammet og har byller, samt tre voksne som har feber. Og ja, alle de som blir syke går ned i vekt.
4. Nei, du blir ikke smittet om du får et armbånd i posten fra meg, om du rir forbi gården, eller er på trening hos naboen fire kilometer unna. Hestene dine blir ikke smittet om du kjenner en i min vennekrets som har vært hos deg, eller om du har møtt meg i sosiale sammenhenger i løpet av de siste ukene.
5. Nei, det er ikke smitte over hele området. Bare i min stall. Vi vet ikke helt hva det kommer av, men vi tror det kommer fra utlandet.
6. Nei, det kommer ikke fra importhøy.
7.Ja, jeg kan fortsatt dra ut på jobb, verke høver og massere hester så lenge jeg dusjer, bytter klær og sko, og utstyret mitt er desinfisert og ikke i kontakt med stallen min.
8. Det smitter igjennom kontakt med sekret (snørr). Det flyr ikke rundt på hele Østlandet.
9. Du trenger ikke fortelle meg om hvordan dyrlegen behandlet dette i 1970, hva de gjør i England eller noe du har lest på internett. Dyrlegene jobber tett sammen og vet hva de skal gjøre.
10. Nei, kverke er ikke vanskelig å behandle. Det er en kjip sykdom, men den responderer veldig bra på vanlig Norodine. Det er imidlertid lurt å ikke bruke det før man må, fordi de som får sykdommen mildt vil bli kvitt den raskere dersom de ikke får antibiotika. Derfor vurderes hver enkelt hest hver dag. Vi bruker også andre medisiner som metacam mot høy feber og magemedisin. Likevel mister noen av dem apetitten og selv om de får grøt to-tre ganger daglig så taper de seg.
11. De aller fleste hester blir helt friske, men noen kan få senskader.
12. Så klart vi ikke slipper inn noen nye hester eller lar noen dra ut! Nei, vi kommer ikke til å delta på noen kurs i nærheten av deg, nei, du kan ikke få stallplass akkurat nå og nei, hestene som skulle ha flyttet andre steder får så klart ikke gjøre det nå.
13. Nei, det er absolutt ingen sjanse for å bli smittet fra oss etter at karantenetiden har gått ut. Karantenetiden er 4 uker etter SISTE SYMPTOMER. Det kan ta måneder.
14. Ja, noen hester kan ha smitte lenge, men da vil våre andre hester bli syke igjen, og dermed blir ikke karantenen over.
15. Når karantenen er over og alt er gjort etter mattilsynets anvisninger så er det absolutt ikke noe smitte igjen i stall, ute eller noe annet sted. Det er helt trygt å komme hit, dra på treninger her eller få stallplass NÅR KARANTENEN ER OPPHEVET AV MATTILSYNET.

***



I stallen min har det nå, noen dager senere, blitt noen hester til som har feber. Hoppa som var sammen med føllene er helt symptomfri uten antibiotikabruk. To av føllene sine byller har sprukket, og holdes åpne ved å holde varmt vann under haken deres i ti minutter hver dag. De får metacam mot feber og betennelse, samt magesårmedisin, siden føll veldig fort kan få magesår. En voksen hest får medisiner siden hun surklet i pusten, hadde feber og nedsatt apetitt. Føllene virker mye bedre enn for noen dager sider.

Jeg er mest bekymret for føllene og de to drektige hoppene på stallen. Foreløpig ser det ut til å gå bra, og det er en viss fordel at alle får det samtidig, så jeg håper alle som skal bli syke blir det nå. De hestene som har blitt syke vil måtte ha en rolig opptrening over lang tid før de kan gå hardt igjen, men de som bare har feber noen få dager kan fint brukes igjen.

Still gjerne spørsmål i kommentarfeltet, eller legg igjen en hygglelig melding om dere vil.
Siden jeg ikke får reist så mye på jobb (siden kundene faller fra), så har jeg god tid til å redigere ferdig boken min om Pilegrimsledenturen Anne og jeg hadde i 2015. Det er veldig spennende fordi lanseringsdatoen er satt (13.juli i år). De siste testleserene har boka i hende as we speak! :D

Noen linker om kverke: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5867011/
https://en.wikipedia.org/wiki/Strangles
https://www.vetinst.no/sykdom-og-agens/kverke

Savner du noe informasjon i bloggen, legg igjen en kommentar! :)


2 kommentarer:

  1. Så bra, informativt skrevet. Trodde kanskje folk flest nå var såpass oppdatert at man hadde litt mer kunnskap om hvordan det sprer seg osv. Fint at du står fram, så kanskje det blir mindre omfang av det denne gangen. Lykke til og håper alt går bra med alle :-D

    SvarSlett
  2. Tusen takk for at du deler dine opplevelser med kverke! Vi fikk kverke til stallen vår da vi importerte en hest fra Irland 21. juli i år. Så med en gang at han var syk, da han snørret gult og grønt tykt snørr. Vi satte han rett i karantene i en paddock, lengst mulig borte fra de andre, og kontaktet både veterinær og Mattilsynet med en gang da vi fryktet det var kverke. Prøver tatt dagen etter, bekreftet det. Vi lagde en sluse inne i paddocken, og bygde et leskur. Brukte fullt verneutstyr da vi stelte han, og han fikk Norodine siden han hadde feber. Ingen hovne lymfeknuter, men hostet litt. Var helt frisk etter ca 2 uker, så vi slapp han inn i stallen 2 uker etter det, etter samtale med veterinær og Mattilsynet. Våre hadde i perioden slutten av juli - september litt hvitt snørr i 1 - 8 dager, og to ponnier hadde litt feber to dager, ingen andre symptomer. Det gikk da forkjølelse og halsbetennelse i heste miljøet i Østfold, så vi og veterinæren trodde det var det. Men i starten av september ble den første av våre syk, vond hals og en grad økning i temp. Frisk etter 4 dager. Prøven var da negativ på kverke. Så i begynnelsen av oktober ble han syk igjen på samme måte, men høyere feber og mer kangvarig. 10 til av våre 17 hester ble syke i ukene etter, hvir 3 fikk hovne lymfeknutersom sprakk. Penovet og Norodine hjalp ikke. Da viste prøvene at det var kverke. Nå har de vært symptomfri i 2 uker og 2 dager, så vi håper vi er ferdig i løpet av juleferien. Vi har drevet rideskolen hele tiden etter godkjenning fra Mattilsynet, ingen smitte spredt så langt. Vi har vert åpne fra starten av, og fått mye hets pga. rideskolen. Og mye løgn har blitt spredt. Heldigvis har gode venner og våre kunder snakket de imot eller sagt ifra til oss. Vi kommer til å lage en oversikt over hva vi har gjort, og hva som virket eller ikke, så andre kan slippe å teste ut slik vi har måttet gjøre. Det viser seg nemlig at den irske varianten er vanskeligere enn vanlig, den er mer holdbar. Så hesten vi kjøpte, skulle ikke vært flyttet inn før den hadde vært symptomfri i 6 uker...

    SvarSlett